Karlskoga Scandinavian Open afd 9+10
Fredag d. 3.9.2010
Træningsfredag
Fredag var det koldt, så der var ikke så godt greb i dækkene, alligevel kørte jeg ny personlig rekord i første træningspas, 1 sekund bedre end sidst. I andet træningspas var det blevet lidt varmere og jeg forbedrede mig med 0,7 sekund igen.
Lørdag 4.9.2010
Kvalifikation:
Ligesom om fredagen var det koldt, så grebet i mine slidte Dunlop dæk var ikke helt godt. Jeg brugte de første 10min. af den 30min. lange pas til at køre motoren ind (nyt stempel og ring). Da motoren var kørt ind, var det bare ud og sætte en god tid. Det blev til en tid der var 0,8 sekund hurtigere end fredagens bedste tid, det var hurtigt nok til at jeg kunne starte 2'er.
Løbet:
Til løbet havde vi sat nye dæk på, men det hjalp ikke meget da Honda'ens elektroniske tændingssystem ikke ville mere efter en halv omgang og jeg måtte udgå med teknisk defekt, drøn-ærgeligt for derved mistede jeg chancen for at blive Nordisk Mester og skulle nu køre efter den samlede 2. plads om søndagen, æv æv æv hvor var det skuffende at stå på banen og se de andre tage ”mine” point.
Søndag 5.9.2010
Kvalifikation:
I kvalifikationen søndag var det også koldt, så vi valgte at sætte et sæt brugte, men blødere dæk på. De var dog alt for bløde og brugte så jeg kunne ikke få ordentligt greb i og fik derfor ikke kørt så mange hurtige tider. Jeg lå 3'er længe og valgte så at køre ind og forklare teamet det med dækkene.
Da jeg kom ud igen var der lidt bedre greb,fordi jeg havde fået kølet dækkene lidt ned, og jeg begyndte at køre samme tider som tidligere i passet, på sidste omgang satte jeg så min hurtigste tid, 0,1 sekund hurtigere end lørdag og skulle derfor starte som 2'er igen.
Løbet:
I løbet satte vi så de nye hårdere dæk på (solen skinnede og temperaturen var steget) og så var jeg klar, jeg vidste jeg skulle slå Joakim Gulliksen for at ende på en samlet 2. plads.
Jeg fik en rigtig dårlig start da Hondaen ligesom hakkede da jeg slap koblingen, jeg lå nede omkring 10. pladsen i første sving. Jeg vidste jeg skulle nå Gulliksen som havde fået en super start og nu lå 1'er. Jeg kørte mig hurtigt op og efter 3 omgange lå jeg som nr 4. men så begyndte der at sprøjte benzin op fra tanken hver gang jeg bremsede, det ramte desværre mig selv og endnu værre også min hjelm, benzinen fordampede hurtigt men olien blev siddende på visiret, overløbs-slangen fra tanken var faldet af og jeg kunne pga den fedtede olie ikke få den på igen mens jeg kørte, men jeg måtte bare fortsætte, det var ikke så slemt at det ville gå galt.
Jeg begyndte at hente på Dennis Wilje som lå på 3. pladsen og der gik ikke mange omgange før jeg var forbi ham. Da jeg var kommet forbi Dennis var jeg langt bag Gulliksen men jeg ville ikke give op, så jeg fortsatte i højt tempo. Jeg blev ved med at hente ind på ham og til sidst hentede jeg omkring 1 sekund per omgang. Men det var desværre ikke nok, jeg endte 1,5 sekund efter ham.
Jeg kørte dog personlig bedste tid og weekendens næsthurtigste 125GP tid. ( 1 minut 09.44sek.= 124,44 kmt i gennemsnit ).
Der kommer snart en video med et par hurtige runder fra lørdagens træning, mit dejlige onboard kamera faldt desværre af i søndagens løb, og var umuligt at finde bagefter, vi var 3 personer der ledte efter det i 1½time, men fandt det desværre ikke, derfor ingen video fra selve racet.
En lidt skidt weekend hvor jeg havde en del problemer.
Endte dog samlet 3'er i SO/NM og er nu klar til at prøve kræfter med de superhurtige professionelle gutter nede til EM.
Jeg tager til Albacete i Spanien sidst i Oktober og prøver lykken, så kryds fingre for mig.
Billedet: De 3 sejrherrer fra søndagens løb, tilfældigvis også de samme personer og rækkefølge som i det samlede mesterskab.
1. Henning Flathaug fra Norge (midten), 2. Joakim Gulliksen fra Norge (TV) og 3. Emil Meyer Petersen(TH)
Inden turen til Spanien har vi lige en weekend med Svensk Mesterskab, de afsluttende 2 løb afholdes på Mantorp Park i Sverige, det foregår i den kommende weekend, i dette mesterskab ligger jeg lige for tiden som nr 4 samlet, men har en teoretisk chance for at blive samlet 2´er, dette vil dog kræve en hel del held. Mantorp weekenden vil også blive brugt til at lave de sidste forbedringer og justeringer inden Spanien, der skal blandt andet ny tør-kobling på.
Stillingen er nu opdateret på min hjemmeside.
Endnu en gang mange tak for at du læser dette.
Emil